Google Lover ikke å Skade Rivaler med nye Forslag til Chrome-nettleseren

Google har lovet at de ikke vil diskriminere rivaler når de implementerer en ny måte å målrette reklame på som Storbritannias konkurransegrupper bekymrer kan skade markedet.

Den amerikanske teknologigiganten har lovet at den ikke vil favorisere sine egne reklame- og reklameteknologivirksomheter når de designer og bruker et nytt system som vil være en stor overhaling av hvordan annonser fungerer i Chrome-nettleseren.

Google planlegger å erstatte såkalte tredjepartscookies med en ny «personvern sandkasse» en gang neste år. Det kjører allerede prøver.

Det vil bety at i stedet for tradisjonelle tredjeparts informasjonskapsler, der annonsører er i stand til å spore enkeltpersoner på tvers av nettstedene de besøker, blir brukerne delt inn i kohorter.

I stedet for at en persons nettleserhistorikk blir sendt til et sentralt sted, vil deres egen datamaskin finne ut hva de liker og tildele dem til en gruppe med lignende interesser.

Online-annonser vil fortsatt bli tilpasset under systemet, men Google hevder at det vil gi brukerne større privatliv.

Les-mer