Beijings propagandaarm fortsetter å betale millioner for å spre innflytelse i Vesten

Det kinesiske kommunistpartiets (CCP) propagandamunnstykke har fortsatt å tømme millioner av dollar i amerikanske publikasjoner for å spre sin innflytelse, et nytt dokument arkivert til Justisdepartementet har vist.

China Daily, et engelskspråklig mediekontroll kontrollert av Beijings propagandaavdeling, brukte omtrent 3 millioner dollar på store vestlige utsalgssteder og forlagsbyråer de siste seks månedene, ifølge en arkivering (pdf) datert 24. mai.

Cirka 1,6 millioner dollar i annonseringsdollar gikk til Los Angeles Times, Foreign Policy, Financial Times og Time Magazine. En ekstra sum på $ 329 898 gikk til The Globe and Mail, en kanadisk avis.

China Daily betalte også ut mer enn 1 million dollar, hvorav flertallet ble brukt i USA, for å få avisen trykt. Merkbare mottakere av utbetalingene inkluderer Los Angeles Times, The Boston Globe, The Seattle Times, Chicago Tribune og The Houston Chronicle.

De samlede utgiftene til utskrift, reklame og andre utgifter var $ 5,56 millioner mellom 1. november 2020 og 30. april, noe som markerte et hopp på omtrent 1,1 millioner dollar sammenlignet med et halvt år tidligere.

China Daily var en av mer enn et dusin kinesiske statlige medieenheter som utenriksdepartementet utpekte som utenriksoppdrag for KKP i fjor, og krevde at de skulle registrere sine ansatte og amerikanske eiendommer.

Beregninger fra Center for Responsive Politics, en Washington-basert regjeringsgjennomsiktighetsgruppe, avslørte at kinesiske utenlandske agentutgifter i USA har økt seks ganger de siste årene, fra litt over $ 10 millioner i 2016 til nesten $ 64 millioner i 2020.

«China Dages eneste formål er å dekke for det kinesiske kommunistpartiets pågående grusomheter,» sa rep. Jim Banks (R-Ind.) Til The Epoch Times.

“Hvert amerikansk utsalgssted som støtter China Daily har ingen rett til å snakke om menneskerettigheter eller demokrati. De burde skamme seg over medvirkningen. ”

En rekke store amerikanske utsalgssteder har sluttet å kjøre annonser fra den kinesiske avisen i økende grad av gransking av kinesisk propagandainnflytelse.

Les-mer